Thursday, May 23, 2013

Week 8 Reflection

For this week, Dr. Chin explained to us about our third assignment. She told us the criteria needed in the assignment and ask us to discuss with our partner. When we are done, she continues the lesson by teaching us the "TAKSONOMI BLOOM".


Taksonomi Bloom was created by Benjamin Bloom in the year of 1956. 


Next, she showed us the slide on how to teach "Matlamat Pengajaran."


Matlamat Pengajaran: 
  1. Menyampaikan maklumat
  2. Membolehkan murid menguasai kemahiran
  3. Membantu murid memiliki nilai yang sihat
  4. Menggalakkan murid berfikir
  5. Membantu murid berdikari

Prinsip-prinsip Pengajaran Atan Long (1982) : 
  1. Merancang pelajaran.
  2. Penggunaan pelbagai teknik dan kaedah pengajaran.
  3. Melibatkan murid aktif dalam P & P.
  4. Mengambil kira perbezaan murid.
  5. Mengaitkan isi pelajaran dengan pengetahuan dan pengalaman pelajar.
  6. Merangsang fikiran murid.
Prinsip-prinsip Pembelajaran:
  1. Persediaan prapembelajaran
  2. Perbezaan individu
  3. Penglibatan aktif
  4. Motivasi dan dorongan
  5. Pembelajaran kondusif dan bertujuan
  6. Latihan yang kerap
Jenis-jenis Pembelajaran:
  1. Pembelajaran isyarat
  2. Pembelajaran rangsang gerak balas
  3. Pembelajaran secara rantaian
  4. Perkaitan lisan
  5. Pembelajaran pembezaan
  6. Pembelajaran konsep
  7. Pembelajaran prinsip
  8. Menyelesaikan masalah  
Faktor – faktor mempengaruhi kesediaan belajar:
  1. Kematangan fizikal dan mental
  2. Pengalaman dan pengetahuan sedia ada
  3. Kemahiran asas
  4. Mengekalkan perhatian
  5. Dorongan dan motivasi
  6. Aspek sosial dan persekitaran
Tingkat Pengalaman Pembelajaran:
  • J.F.Callahan et.al.,(1998) membahagikan tahap pembelajaran kepada 5 peringkat iaitu:
  1. Pengalaman sebenar
  2. Pengalaman simulasi
  3. Pengalaman imaginasi
  4. Pengalaman visual
  5. Pengalaman verbal
Komunikasi dalam proses P & P:
  • Model Komunikasi Shannon-Schramm
  • Dalam p & p, guru menyampaikan pelajaran (proses enkod), murid memahami pelajaran (proses dekod)
  • Murid memperlihatkan pemahaman.
  • Komunikasi kurang berkesan kerana bising.
Komunikasi kurang berkesan:

  • Keadaan kurang kondusif – bilik darjah panas.
  • Keadaan kurang selesa.
  • Tumpuan murid terganggu.
  • Penyampaian guru kurang berkesan dan kurang menarik - sebutan, suara kurang jelas.
Pengajaran berkesan:
  • Menyoal murid
  • Peluang murid menyoal guru
  • Murid membuat rumusan pelajaran
  • Membuat ujian
  • Membuat latihan
  • Membuat kuiz

Then, she taught us about objektif pengajaran, tujuan menyediakan objektif, domain objektif and cara menulis objektif. It's a pack and useful lesson of the week.





No comments:

Post a Comment